23 maj 2010

93

17-23 maj

Man och barn har gått på promenad och jag har lite lyxig bloggtid i ett alldeles lugnt och tyst hus, lyxigt! Veckan som har gått har varit väldigt omväxlande, två hemma-själva-dagar, tre playdates, en dag på jobbet (min första på ett år!) och en lyxdag (idag). En näst intill perfekt vecka skulle man kunna säga.

Zelma är så rolig nu, och lite jobbig ibland. Hon går allt mer och snabbare och håller upp armarna för att hålla balansen i takt med att hon nästan försöker springa fram. Nackdelen med ökad fart är ju att hon faller hårdare, men hon verkar vara ganska tålig. Hon gråter/gnäller mest när hon är hungrig eller trött eller står och drar mig i byxbenen och vill upp i min famn eller vill att jag ska sätta mig på golvet och leka med henne. Det där sällskapssjuka gnället kan gå mig på nerverna ganska många gånger om dagen... Det är verkligen svårt att få något gjort och behålla humöret när ingenting hjälper annat än att bära henne. Som tur är tycker hon det är kul att sitta i sin barnstol och titta på när jag lagar mat, särskilt om hon får någon rolig leksak att leka med och/eller en strid ström av majskrokar serverade, så det är, framför allt eftermiddagsknepet, som används när middagen ska lagas.

Zelma har lärt sig en massa saker den här veckan! Hon har lärt sig att somna själv (både på dagen i vagnen och i sängen på kvällen!), gå utan stöd i sidled, plocka upp och smaka på skräp från golvet, vinka (ibland), göra yogapositionen "Stående hund", plocka maskrosor, köra sina kompisar i lära-gå-vagnen, leka på lekplatsen och dricka yoghurt ur en mugg.

17 maj - På tal om yoghurten... Tänkte skicka in den här bilden till Mustaschkampen, någon som har adressen??














18 maj - Playdate här hemma ihop med Lotta och Alvar. Zelma är jätteintresserad av andra vuxna och barn och vill gärna klättra, känna och klämma på dem.



















19 maj - Zelma och jag gjorde ett avbrott i hemmadagen och gick och hälsade på faster T.



















19 maj - På väg hem igen...(tur det finns selar när man har en unge som den här!)...



















19 maj - ...snart...ska bara klappa katten Molle först.


19 maj - Jag har bäddat in Zelma på golvet, en mycket rolig lek enligt henne.



















20 maj - Playdate hos Malin och Jakob i Rydebäck. Vi hade en solig och härlig dag! Barnen lekte jättebra tillsammans, vi åt god lunch, tog en promenad i den varma vårsolen och mumsade i oss dessert på altanen när barnen sov middag i sin vagnar. Mammalivet är allt bra bra vissa dagar.














21 maj - Zelma övar sig på att äta själv, här bjuds det på rivet äpple. Bestick är dock inget att ha än så länge, här är det händerna som gäller.



















22 maj - När jag var på jobbet igår kom Tommy och Lena upp och hjälpte Robert att bygga på förrådet samt passa Zelma.














22 maj - Zelma skulle äta riven morot själv igår kväll. Betyget blev: "inte gott", så det mesta hamnade på golvet.



















22 maj - Titta så fint vårt förråd (äntligen!) börjar bli! Bara några nya plankor till fasaden, ett dörrbyte och lite målarfärg kvar nu.














Lördagskvällen avslutades med invigning av den nya grillen som Robert fick i 30-årspresent och middag ute. Lite kallt, men väldigt gott och trevligt.

22 maj - Tommy, Lena, Robert, Zelma, Tessan (spegelbilden i fönstret), ½:a Andreas och jag i väntan på att grillen ska göra jobbet.














22 maj - Zelma kvällsbusar med farbror A.














Idag har vi varit på terminens sista babysim. Zelma dök, plaskade och softade i badringen. Till nästa termin tänkte vi fortsätta simma om vi kan byta till lördagmorgon. Vi känner att söndagmorgon inte riktigt fungerar. När vi kom hem somnade Zelma ute i vagnen direkt. Ja, att hon inte somnade i bilen är ett under, men det krävdes också avancerad underhållning för att lyckas hålla henne vaken. När Zelma (och Robert) sov middag var jag ute och sprang ett par varv i skogen ihop med min granne Åsa. Åsa är lång och smal och hade mer ork än hon själv trodde, så jag fick mig en oväntad men nyttig joggingutmaning kan man säga, härligt! (läs: halvdöd). Ikväll ska Robert och jag till Landskrona och fira vår 2-åriga bröllopsdag, en dag i förväg, och Zelma ska passas av sin farmor och farfar.

Inga kommentarer: