30 maj 2010

95

24-30 maj

En mycket blandad vecka har gått. Den har varit bra, gnällig, social, nyttig och onyttig. Jag började veckan med att trotsa gnället och gjorde lite nytta, diskade inredningen till, och satte ut, vårt integrerade kyl-/frysskåp på Blocket. Samma visa med mitt fina "gamla" badrumsskåp från Grönegatan. Hoppas nu annonserna, med fina bilder och allt, gör så vi får sålt skåpen innan semestern, det hade varit skönt.

På måndagkvällen gick vi till Familia hela familjen, vi köpte nya dörrhandtag, så vi har likadana på alla ytterdörrar och Zelma fick en soldräkt och ett par stadiga sandaler. Hoppas nu sommaren vill komma på riktigt så Zelma får användning för inköpen.

24 maj - På väg ut i ösregnet, men för nyfiken för att sitta innanför regnskyddet.



















I tisdags var vi på BVC för tillväxtkontroll. Zelma visade stolt upp sina gångfärdigheter för sköterskan och fick massor av beröm. Vår lilla skrutt väger nu 9860g och är 70,5cm lång, så en avvikelse upp från standardkurvan på vikten och en ner på längden. Så att hon är Roberts och min dotter finns det ingen tvekan om! Efter kontrollen stannade vi kvar på öppna förskolan och åt lunch och lekte. Zelma provade bollhavet (lite läskigt) och rutschkanan, som hon klättrade upp för på ett par sekunder, men behövde så klart hjälp att vända sig och åka ner. Hon är verkligen en liten tuff tjej som tar för sig med alla medel. En pojke på ÖF, som är åtta månader äldre än Zelma, och även han en klätterapa, knuffade hon undan i sin framfart. Pojken såg minst sagt förvånad ut då det är så han brukar behandla sin tvillingsyster, och inte vice versa.

I onsdags fick vi besök av Jannica och lille Benjamin. Vi hade en härlig dag här hemma i en solig Hyllingehåla. Vi åt lunch, besökte lekplatsen och åt mellanmål ute.

26 maj - Zelma älskar att bära snuttefilten och alla typer av kläder på huvudet, här är det min munkjacka som provas.














26 maj - Zelma leker i gruset på lekplatsen.



















26 maj - Tåget på lekplatsen är en klar favorit. Där kan man gömma sig och sitta och spana på omvärlden på håll.



















26 maj - Benjamin och Jannica.



















Torsdagen bjöd på veckans finaste dag. Zelma och jag umgicks med grannarna Stina och Hanna hela dagen. Vi promenerade, åt lunch ute, lekte i deras trädgård, sjöng barnsånger och gungade. En mamma-barn-dag när den är som bäst. På kvällen efter middagen var Zelma jättetrött, även om hon sovit middag två gånger under dagen. Vi har en madrass på golvet på bottenvåningen och när Robert la sig på den kröp Zelma upp till honom och låg sked, sååå gulligt!

27 maj - Zelma och Hanna softar i trädgården.














27 maj - Zelma lånar Hannas gunga.



















27 maj - Zelma myser med pappa.














På fredagen var vi hemma hos min kollega Caroline och hennes Ture och åt god lunch. Henriette och lille Leonard var också där. Ture är bara fem månader så hemmet var inte Zelma-säkert för fem öre. Oj vad jag fick springa och jaga min lilla vildning! Jag var nog tröttare än Zelma när vi kom hem sen, och hann av förklarliga skäl inte ta några bilder.

28 maj - Zelma fredagsskojar med byxorna på huvudet.



















28 maj - Linslusarna Winther.















...och så kom helgen. Jag jobbade ett dagpass den här lördagen också och det gick bra tycker jag. Zelma och Robert hade det ganska bra här hemma. Zelma var dock lite slö och ville inte äta så mycket, men välling drack hon utan problem. När jag kom hem sov hon middag och när hon vaknade, precis innan vi skulle iväg på middag till några vänner i Bjuv, var hon kokhet och hade 39,4 graders feber! Tandfeber visade det sig, så typiskt! Panodil gjorde dock susen och vi kunde gå på middagen ändå. Zelma hade sovit jätteoroligt natten till lördag, och natten till söndag blev inte bättre. Vid kl.00:30 vaknade hon och skrek otröstligt i nästan en halvtimma. Jag var på vippen att åka in med henne till barnakuten för att kolla öronen, då hon aldrig betett sig så tidigare. Hon somnade dock om till slut i vår säng och sov på min arm resten av natten. Stackars Robert fick sova på minimalt med plats och min arm domnade bort, men var gör man inte för att ens dotter ska må så bra hon kan trots envisa och onda små tandankomster.

På söndagen var vi ganska trötta alla tre och hade en lugn familjedag. Efter frukost packade vi in oss i bilen och åkte till Pålsjöskog. Jag sprang 5km (på 33 min), kroppen var seg men det var skönt efteråt, sen gick vi en sväng hela familjen och avslutade med lunch och våfflor i Pålsjö Paviljongen. En härlig dag och för Zelmas del var den alldeles lagom då hon fortfarande inte var återställd, fortsatt dålig aptit och lite feber från och till. Nu hoppas vi att nästa vecka blir gnäll- och feberfri.

30 maj - Robert och Zelma i Pålsjöskog. Zelma fick prova att åka framåtvänd och såg sig omkring som en liten prinsessa.



















30 maj - Zelma skogspromenerar helt på egna ben.



















30 maj - Pappas axlar är det bästa färdmedlet för trötta små fötter.



















30 maj - Sover middag i mammas famn, helt utslagen efter orolig nattsömn och en massa frisk skogsluft.















Inga kommentarer: