23 december 2010

120

20-23 december

Hjälp vad kallt det är nu! De som har koll på statistiken säger att det är den kallaste vintern på 100 år, brrr. Igår slog vi nytt rekord här hemma med -19,5C ute. Vår termometer kan visa min och max temp. de senaste 12 timmarna och vi hade haft -17,5C som "varmast"?! Vi tackar vår lyckliga stjärna att vi installerade vår kamin förra året kan jag tala om, den har fått jobba hårt de här dagarna. I övrigt har Zelma och jag varit mest hemma och lekt, julstökat och försökt vara ute i snön en timma per dag trots kylan. I tisdags hade vi dock en fartig dag då vi julhandlade, lekte lite i snön, var på julfika på mitt jobb och var på glöggkväll hos våra grannar, familjen Jarnbjer, där Zelma var överlycklig över att ha två 20-åriga killar att busa med och massor av nya saker att pilla på...

Zelmas nyheter:
- Hon hjälper gärna till att bära in ved.
- Hon står gärna på en stol i köket bredvid mig eller Robert när vi t.ex. lagar mat eller diskar.
- Hon speglar sig i grankulorna.
- Hon har fått dekorera (rita med sina kritor på) några julklappar.
- Hon har lärt sig banka ner alla pinnar med hammaren i sin (s.k) bultbräda.

- Hon stog upp och skrek av ilska/frustration(?) en dag och jag hade inte möjlighet att plocka upp henne just precis då, så hon skrek så hon svimmade av och föll raklång i golvet. Vilket humör!...och hon är inte ens 1,5år än?!

20 december - Promenad i vintersolen ihop med min kollega Annelie och hunden Curry. Zelma sitter så klart i vagnen men man ser bara den rosa mössan då hon var väl nerbädda i skydd mot alla minusgrader.















20 december - Zelma har redan lärt sig det välkända ordspråket: "Ska man få någonting gjort får man göra det själv". Pulkatime!


22 december
- Nytt rekord i minusgrader och t.o.m frost inomhus! Mockfjärd - skynda på med våra nya fönster, vi behöver dem.













22 december - Zelma sitter och läser. Hon älskar verkligen sina böcker!...om än väldigt korta stunder.














22 december - Zelma ritar till gammelmoster Lotta.














23 december - Våran lilla balanskonstnärinna.









Inga kommentarer: