27 september 2009

65

21-27 september

Zelma har ju gått upp bra i vikt tidigare så egentligen skulle vi kunnat glesa ut BVC-besöken, men i och med att hon bara hade gått upp 60g förra veckan vägde vi henne igen i måndags. Den här gången visade vågen 5260g vilket är +80g. Så nu hoppas vi att det har vänt och att grädden i tuttarna snart återvänder.

På måndagkvällen kom mamma ner igen och på tisdagen passade hon Zelma när jag var på Gyn.mottagningen och drog dränet. Sen hjälpte hon mig även att klorintvätta och tvätta dopklänningen. Zelma ska ha den som jag har haft och tydligen har min mormor sytt den en gång i tiden till sitt första barn, Lena (min moster), år 1950 och Zelma är det nionde barnet att bära den, år 2009, 59år senare.


Natten mellan tisdag och onsdag sov Zelma från kl.16 på tisdagen till kl.05 på onsdag morgon, med en matpaus vid 22-tiden. Hon måste varit VÄLDIGT trött! Det tog hon dock igen senare för på torsdagen sov hon bara 10-minuterspass hela dagen och ville vara i min famna hela tiden, ganska påfrestande men samtidigt mysigt. Det är ju verkligen en gåva att få vara så viktig i någons liv. Zelma har börjat dreggla jättemycket och tuggar frenetiskt på sina händer mellan varven. Jag hoppas verkligen att det inte betyder att det är tänder på gång än! Jag gissar och hoppas dock att det bara handlar om att hon upptäckt sina händer.

I fredags var Zelma och jag på babymassage. Mysigt, men jag föredrar nog att massera henne hemma i lugn och ro. Hon verkade inte heller helt förtjust i idén att bli masserad i sällskap av 11 andra bebisar. På kvällen var vi på middag hos faster T (Tessan) och Andreas, och Zelma skötte sig exemplariskt.

Helgen har varit full av en massa olika aktiviteter. Långpromenad, Noahs och Milos fina dop i Vikens kyrka med tillhörande dopfika, förrådsbygge och gräsklippning bland annat. En rolig grej hände i lördags kväll när jag ammad Zelma. Jag åt lite lördagsgodis i form av Kinapuffar samtidigt och plötsligt var det choklad överallt. Jag hade tydligen tappat en puff och den hade Zelma lyckats fånga i sin hand och väl där smälte den ju så klart! Hon verkar ha betyligt bättre bollsinne än sin mor i alla fall.

21 september - Zelma- och pappamys.















24 september - Zelma har redan lagt sig till med en "nochi" stil som ni ser, blott åtta veckor gammal.



















25 september - Zelma morgonjympar och jollrar.


Morgonjympan har övergått till liggande "dance moves".














26 september - Zelma är finklädd för att gå dop.



















Zelmas första kyrkobesök. Hon skötte sig exemplariskt.














Jenny och David med Milo och Josefine och Bart med Noah, två alldeles nydöpta gossar.














27 september




























Zelma- och mammamys.

Inga kommentarer: