13 maj 2010

91

10-13 maj

Det togs så många bilder under veckan som gick så jag har valt att dela upp det i två inlägg, det här är det första.

Måndag och tillbaka till verkligheten, vilken chock säger jag bara! Jag vande mig VÄLDIGT snabbt av med att sköta barn och hushåll, men efter ett par dagars stökande så var ordningen i stort sett återställd och det slutade med att jag sa upp mig som hushållerska. Jag har t.ex. försökt städa hela huset i veckorna när Robert jobbat, men efter ett år med den vanan så är det nu veckostädning tillsammans som gäller. Mammaledigheten och tiden med Zelma är alldeles för dyrbar för att städas bort. En annan nyhet för vår familj den här veckan är veckomatsedel, vilket har fungerat utmärkt och varit en sådan lättnad för oss alla. Det har varit så skönt att slippa försöka komma på vad man ska laga till middag, som dessutom går tillräckligt snabbt att göra innan blodsockernivån är i botten och humöret (framför allt mitt) med det. Nog för att jag gillar att handla mat och så, men jag är även tacksam över att besöken på ICA Maxi har mer än halverats.

Vår lilla Zelma är verkligen inne i en jätterolig ålder just nu. Hon har börjat busa med oss, hon gömmer sig bakom ett hörn och tittar fram och vill att vi ska säga "titt-ut" eller bu och så kryptävling, det är favoriterna. Hon går allt mer och det "går" verkligen allt bättre för var dag. Hon ser dessutom så glad och stolt ut när hon kommer gående så vår mamma-/pappa-hjärtan nästan svämmar över och spricker!

Under tiden jag var i London blev det allt tydligare att vi måste strukterar upp Zelmas sovtider på dagen. Vi vill nämligen att hon ska somna senast vid 20-tiden på kvällen så att vi kan ha lite välbehövlig vuxentid. Så nu ser rutinerna ut så här;

Kl.05:30 Välling
Kl.07:30 Gröt + fruktpuré (Zelma och jag äter frukost ihop.)
Kl.08 Somnar ute i vagnen.
Kl.10:30 Dags att vakna för lite lek.
Kl.11 Lunch och därefter mera lek.
Kl.14 Mellanmål (frukt/yoghurt/ägg/smörgås)
Kl.14:15 Somnar ute i vagnen.
Kl.16:30(...senast) Dags att vakna igen för lek och bus.

Kl.17 Middag
Kl.19:30 Pyjamas, välling, tandborstning, sång och sömn.

Efter några snedsteg så har vi återigen börjat få henne att somna själv i sin säng. Den som lägger henne numera sjunger/nynnar en sång och klappar henne lite på huvudet och pannan för att få henne att komma till ro, och sen går man ner till bottenvåningen. Första kvällen skrek hon i nästan en timma, med avbrott för när jag eller Robert var där och la henne ner, men redan ikväll, endast två kvällar senare, somnade hon nästan direkt, underbart!

Nu några filmer och bilder från första halvan av veckan.

10 maj - Mer film på Zelmas gång.


10 maj - Förmiddagslek hemma.













11 maj - Zelma leker tittut/bu och går lite.


11 maj - I morse tog vi en morgonpromenad med våra gatugrannar Stina och Hanna och avslutade med fika hemma hos oss. Zelma tycker jättemycket om mamma Stina. Lilla Hanna är fyra veckor yngre än Zelma, men håller på att lära sig åla, så än så länge är flickorna lite ojämna lekkamrater, men de "pratar" och skrattar åt varandra, så det löser sig nog med tiden.













11 maj - Mina fina älsklingar! (Samma frisyrer, dock lite skillnad på mängden hår...)



















12 maj - Idag var vi och hälsade på Henriette och lille Leonard (7 veckor) i Rydebäck och vi hade en jättemysig eftermiddag tillsammans. Zelma var nyfiken på Leonard, men verkade inte riktigt förstå varför han inte gav henne något gensvar.














12 maj - Henriette och Leonard.














13 maj - Zelma är ute och kryper runt i trädgården för första gången! Maskrosor var en favorit och så hann hon så klart smaka på jord och sten också, mindre gott att dömma av minerna.














13 maj - Vår söta trädgårdsspejare.



















13 maj
- Kristi himmelsfärd - Lena och Tommy kom upp och hjälpte oss utomhus, och fick sedan middag inomhus. Lena gjorde jättefint i vårt (enda) land och Zelma var inte sen att hjälpa till.














13 maj - Zelma blev sååå jordig om händerna av allt trädgårdsarbete och sååå arg när vi skulle fotografer dem. Hon ville väl inte visa upp sig på bild i sitt jordiga tillstånd, men hon hade så klart inget val med en mor som mig.














13 maj - Tommy hjälpte Robert att byta och få upp två nya fönster i förrådet...














...Resultatet blev jätteljust och fint.














13 maj - Vårt fina land à la Lena.












Inga kommentarer: