10 oktober 2010

111

16 augusti - 10 oktober

Det här blir ett inlägg med de senaste två måndernas höjdpunkter i bilder och sammanfattande text då bloggen tyvärr inte hunnit prioriteras i livspusslet.

Den andra halvan av augusti var mina två sista veckor av min långa mammaledighet så jag försökte suga musten ur dem efter bästa förmåga - mammapromenader, lekplatsbesök, playdates från norr till söder, besök av pappa och Eivor och kräftskiva med Robert och vår första barnfria natt sen Zelma föddes (Tack Tessan och Andreas!).

Under september månad har det varit ombytta roller. Robert är nu pappaledig på heltid t.o.m november och jag har börjat jobba igen. Att jobba är lika med betald egentid har man ju hört talas om, men jag kan bara hålla med till viss del. Jag saknar all kvalitetstid med Zelma och att inte hinna med allt hemmapyssel, samtidigt som det är skönt att få en paus från barn, blöjbyten och kökstjänsgöring. En sak är i all fall säker, Robert och jag har fått en helt annan förståelse för vad den andra parten har upplevt sedan vi blev föräldrar och det är väldigt bra på alla sätt och vis.

Nu i oktober känns det som Robert, Zelma och jag har fått mer snurr på vår nya tillvaro. I och med att jag jobbar så oregelbundet har det varit svårt att få några rutiner, men nu tycker vi att vi har fått ihop det så gott det går. När jag är ledig passar jag på att mysa med Zelma medan Robert försöker bli klar med förrådet. De helger jag har jobbat, och även vissa kvällar, har vi fått god och välbehövlig hjälp av Lena, Tommy, Tessan och Andreas. Förhoppningsvis ska jag börja läsa narkosutbildningen till våren för att sen, förhoppningsvis, få bättre arbetstider...

Zelma har kommit in sin första "ålder" och visar tydligt när hon inte får som hon vill. Hon skriker högt, och ibland tills hon blir blå om läpparna och trillar omkull, krokodiltårarna kommer snabbt rullande och underläppen darrar. Hon älskar att vara utomhus och är som mest nöjd med tillvaron när hon får vara det. Så till vår stora glädje har hon fått plats på Hyllinges utedagis, Kottarna, och börjar inskolningen där den 10 januari nästa år, spännande. Zelma har också börjat flirta med sin omgivning och ler stort och plirar med ögonen mot oss, släktingar och främlingar. Ibland blir det dock för mycket och då vinner blygheten och hon gömmer sig snabbt bakom bästa trygga ben. Vi har varit en del på öppna förskolan nu i höst och Zelma har redan lärt sig en av rörelsesångerna och älskar när vi sjunger, klappar och vinkar med henne.

17 augusti - Sandlådesnack mellan morfar och Zelma, dock utan sand, men den är på väg.














26 augusti - Zelma har erövrat soffbordet...också.



















29 augusti - Milo och Zelma.



















31 augusti - Zelma har fixat en egen "pall" att sitta och läsa på.














31 augusti - Älskad unge.



















8 september - Vårt lilla charmtroll.














11 september - Zelma provar på 80-talet hemma hos mormor.














12 september - Fyra generationer - Son/pappa/morfar Per, mamma/farmor/guldfarmor Ingrid, dotter/barnbarn/mamma Helena och dotter/barnbarn/barnbarnsbarn Zelma.














21 september - Rutschkana är Zelmas favorit på lekplatsen.













22 september - Om föräldrarna inte förstår att man vill sova middag så får man fixa det själv efter bästa förmåga.














30 september - Zelma har 3-dagars-febern. (Handväska från IKEA.)



















9 oktober - Nybadad efter babysimmet och nyfriserad med ostsmörgås.











Inga kommentarer: