28 november 2010

116

20-28 november

Jaha, då var man mammaledig igen, tänk vad tre månader kan gå fort ibland. Fast på pappret blir det inte verklighet förrän i månadsskiftet så just nu njuter vi av några lediga familjedagar. De sista nätternas jobb gick bra och lika så sovbiten tack vare att Robert och Zelma var fortsatt duktiga på att aktivera sig hemifrån. Nattjobb i kombination med förskola för Zelma kommer nog att vara en lyckad kombination för vår familj om det blir jobb istället för skola för min del i slutet av januari.

Robert och jag har fortsatt vårt röja-hemmet-projekt och Zelma har varit högst delaktig. Hon verkar njuta av att det åker fram en massa nya spännande grejer som hon inte sett eller fått röra förut. Det är så skönt att rensa ut och slänga tycker jag, fast jag undrar vem jag fått den ådran ifrån? Robert börjar få ordning på förrådet och inomhus är det nu gästrummet och lite pyssel på övervåningen kvar bara. Bygget av väggen på övervåningen kommer vi, efter närmare eftertanke, att dra igång efter jul då vi bl.a ska ha julfirandet här i år.

Det har kommit snö och flera minusgrader till Hyllinge den här veckan och Zelma har fått inviga sin overall. Hon var lite tveksam till snön först, men när hon får åka pulka är hon jättenöjd. Ju fortare färden går desto roligare. Zelma har utökat sitt ordförråd med fler ord och tydligare uttal av ett par andra. Nu säger hon "mamma" och "titta" som man ska, "babba" ropar hon numera efter Robert (äntligen!) och "titta där", "me" (mer) och "äta" dyker också upp mellan varven. En stor nyhet är att hon har börjat använda ett par av de teckenspråkstecknen vi har använt när vi pratat/kommunicerat med henne sedan i våras. När hon sa "äta" här om dagen gjorde hon tecknet för det samtidigt och ser hon en hund så gör hon tecknet för det (slår med handen mot benet) och säger "vov-vov". Robert och jag är så stolta över henne!

21 november - Zelma och farmor matar änderna i Landskrona.



















23 november - Zelma hjälper mig att rensa i ett av köksskåpen.















23 november - Zelma hjälper mig sedan att dammsuga ur skåpet.


24 november - Vår lilla Duploprinsessa.


















24 november - Finaste lilla Zelma.



















24 november - Zelma gör sin crazymin och matchar dagens outfit.

















27 november - Zelma inviger sin pulka.



















27 november - Att dra sin pulka var också ganska roligt.












28 november - Mina tofsvippor på väg ut till snö och minusgrader.



















28 november


28 november - Ztåplats?



















28 november - Zelma har börjat få lite långt hår och uppifrån ser hennes tofs nästan ut som en gerbera, min favoritblomma för övrigt.

Inga kommentarer: