11 april 2010

86

1-11 april

Jag har fått höra från flera håll att mina blogginlägg är väldigt långa och jag kan inte annat än hålla med. Jag ska därför försöka dela upp dem lite mer och målsättningen är ju så klart att blogga oftare istället för att "blogga ikapp" som jag gör nu. Dessvärre tillåter inte livet att jag bloggar jämt och ständigt så det får bli så här så länge.

April och våren borde vara här på riktigt, men den är väldigt mycket segare än förra året. Månaden började dock jättebra med en playdate, god lunch (tack Jenny) och födelsedagsfirande (grattis Josefine) i Viken. På vägen hem åkte Zelma och jag in till CarWash och tvättade bilen. Den stackarn hade inte blivit tvättad på lääänge, så det var väldigt skönt att få det gjort.

1 april - Milo och Zelma vill leka med samma leksak...och Noah har tröttnat och är på väg ut till mamma Josefine i köket.
















1 april - Jenny, Josefine (födelsdagsbarnet), jag, Carran och Noah...och Josefines nybakade chokladmuffins à la Leila - behöver jag säga att de var hiiiiiiiiiiiimmelskt goda?















1 april - Zelma möblerar om i mässingen.



















Påskhelgsstart och långfredag, vilket betyder att Robert fick en extra dag hemma med familjen, härligt! Dagen började med att jag fick sovmorgon, sen ägnade vi oss åt lite hemmapyssel innan vi packade in oss i bilen för att åka till Landskrona och äta påskmiddag hos Lena och Tommy ihop med Tessan och Andreas.

2 april - The HelRobZ påskfina.













Påsken fortsatte med ett besök till Göteborg med omnejd och började med att vi åkte till Fars Hatt i Kungälv och firade min mosters 60-årsdag.

3 april - Alla kalasgäster och födelsdagsbarnet utanför Fars Hatt.













2 april - Kalasets minsting...och hon skötte sig utmärkt! Åt, flirtade och lekte och var bara lite gnällig i slutet när tröttheten tog över.

















2 april - Zelma och Robert.













3 april - Födelsedagsbarnet öppnar sina presenter.



















3 april - En del av den fina och goda tårtan.













På påskdagen började vi med frukost hos mamma i Kungsbacka, sedan åkte vi till Oskarsberg och blev bjudna på lunch hos Ansi med familj. Vi hade inte setts på två år(!) så vi hade mycket att prata om och det var så klart jätteroligt att ses och träffa varandras barn. När det var dags för middag åkte vi tillbaka till mamma och mötte upp med Anneli, åt köpepizza och vinkade av henne, då hon skulle åka tillbaka till London samma kväll.

4 april - Zelma med sin mormor.



















Annandagpåsk tillbringade vi i Onsala och latade oss riktigt ordentligt innan vi åkte tillbaka till mamma igen, fyllde våra magar med middag och åkte hem till Hyllinge.

5 april - Zelma och Robert läser en bok.















Zelma fick två böcker på 60-års-kalaset och hon sitter gärna och "läser" dem, både själv och tillsammans med Robert eller mig, mysigt! Att hon dessutom redan har så god koncentrationsförmåga är imponerande tycker jag, det hade jag verkligen inte förväntat mig av en 8 månader gammal tösabit! Påsken till ära har Zelma också lärt sig att ta en ny ton, höga C...ojojoj, vad det skär skönt i öronen på oss. Men man kan inte bli det minsta arg heller för hon ser så glad och stolt ut över sitt nya påhitt. En annan sak hon lärt sig nyligen är försök till att klappa händerna eller skaka sitt maraccasägg när hon hör musik! Så nu finns det hopp om att hon har ärvt sin mors taktkänsla i alla fall.

6 april - En alldeles vanlig morgonbild på vår fina dotter. Hon älskar att möblera om, leka med stolsdynorna och alla sina leksaker.


















Den här veckan var vi på BVC och Zelma väger nu 8970g och är 69cm lång. Sköterskan hade precis rensat bland alla sin 550 barns journaler och kommit fram till att vår dotter hade det finaste namnet av dem alla - Zelma Winther - ja, vi kan ju inte annat än hålla med, men är ju inte opartisk precis, men väääldigt stolta ändå så klart!

7 april - Årets vårigaste och soligaste dag hittills. Zelma fick en solhatt och solglasögon dagen till ära. Är hon inte tuff?



















9 april - En liten film som bevisar Zelmas goda förmåga till att möblera om och förflytta sig i sidled, och så har hon precis kommit på ett nytt läte man kan göra med napp i munnen.

9 april - Fredagsunderhållning: Zelma as Mozart. Hennes första möte med pianot.


Lördagen började med att Zelma och Robert hade lite egen pappa-dotter-tid medan jag var ute och joggade igen efter knäskadan. Knät höll och min älsklingar hade haft det jättebra också. De hade varit hemma hos Tessan och Andreas och Zelma hade fått klappa sitt livs första katt (tack Gaffe för att du satte pälsen till). På eftermiddagen gick vi till lekplatsen tillsammans och Zelma fick gunga för första gången! Hon tittade förundrat på marken först men sen skrattade hon gott och verkade gilla det jättemycket. Dagen avslutades med att Robert satte upp ett trappräcke.

10 april - Zelma gungas av pappa Robert.














10 april - Min handy man's arbete av trappräcket pågår. Några skruvar, lite lim och två par träplugg senare så var det klart!



















I söndags morse var vi på babysim, vilket gick ganska bra. Zelma gillar mest att simma bröstsim och vara ovanför vattenytan och plaska. Dyken är just nu ingen favorit alls, men hon klarar dem bra ändå. Sen var hon även väldigt duktig på att hålla fast sig i kanten av bassängen alldeles själv, vilket var dagens nya lärdom. På eftermiddagen kom familjen Karlsson på besök. Vi försöker ju ses minst en gång i månaden och hittills har vi lyckats jättebra med det, kul! Kvällen bjöd så klart på mat, en massa prat och en liten utflykt till lekplatsen i den fina kvällssolen. Och så fick vi hjälp av Mark att installera Zelmas nya bilbarnstol, superbra!

11 april - Sötnosarna Sameul och Zelma pussas.
















Inga kommentarer: