30 december 2010

125

29-30 december

Sitter och njuter i soffan av att vi nu är lediga tillsammans igen i tre hela dagar. Robert filurar med sin dator och jag sitter här och bloggar, socialt va?

Igår var Zelma och jag på playdate i Rydebäck hos Malin och Jakob. Vi njöt av en heldag tillsammans inkl. fika x 2, lunch och en promenad i vintersolen vid stranden. Barnen leker fantastiskt bra tillsammans. De är så jämna på något sätt, både vad gäller energin och utvecklingen. Igår tog de varandras händer och gick in i Jakobs rum. Där hittade de var sin bok och satte sig och "läste", så gulligt. Det låter nästan som man berättar om ett gammalt troget pensionärspar. Väl hemma blev det snabba ryck med middagen, men allt klaffade och sen åkte jag iväg på en informationsträff om 100% eteriska oljor från "Young Living Essential Oils" (http://www.youngliving.com/sv_SE/) tillsammans med min mammaväninna Jenny. Det var väldigt givande måste jag säga. Trots att jag är sjuksköterska och är väldigt tacksam över att vi har den medicinska kunskap vi har idag, så tror jag ändå att naturens tillgångar borde användas mer och kan få oss att må bättre och förhindra ohälsa. Det är väl inte för inte som det kallas för alternativmedicin, det är just ett frivilligt alternativ.

Idag har Zelma och jag hållt oss hemmavid. Vi började morgonen med att fixa fågelmat. Zelma tog sin uppgift på störst allvar och verkade gilla det, vg. se filmen nedan. Att brödet bara lockade till sig stora kajor, kråkor och skator var väl mindre lyckat, men men. När jag fixade handlingslistan inför nyår fick Zelma stå och knappra på datorn. Den var låst och Spotify spelade musik. Hon använde både tangenterna och musen och så passade hon på att dansa runt runt på stolen och klappa i händerna när hon tyckte att en bra låt spelades, finaste lilla charmtroll och redan datornörd. När vi begav oss till ICA gick hon hela vägen dit och hem. Inne i affären fick hon åka kundvagn, vilket hon tyckte om. När vi kom hem gick Zelma och hämtade pulkan, så det blev en liten tur i den innan det blev dags för lunch och eftermiddagssömnen. Jag upptäckte att det var hål i pulkan idag. Tänk vilken vinter vi haft, det har verkligen varit underbart att uppleva vita vinteraktiviter och en vit jul tillsammans med Zelma. Kvällen avslutades med att Zelma fick för sig att pussa på alla de röda julgranskulorna hon kunde nå, så sött och en bra avslutning på det här årets näst sist dag.

30 december - Zelma fixar fågelmat och hör att Bollibompa är på G på tv:n.


30 december - Zelma föredrar kött, sås och grönsaker, en riktig LCHF-flicka. Turkisk yoghurt som sås till maten är en klar favorit och än så länge fungerar fingrarna bäst att äta med och då blir det alltid en väldigt kladdig historia.



















30 december - Zelma och jag försöker vakna från vår eftermiddagslur. Robert har burit in henne från vagnen, suttit med henne i famnen och sedan lagt henne i soffan utan att hon vaknade. Vi sover tydligen bra i den här familjen.

Inga kommentarer: