05 januari 2011

128

3-5 januari

I måndags var Zelma och jag i Höja och hälsade på Sofie, Casper och lilla Anna. Vår lilla höna, som senare visade sig vara en tupp(!), som flyttade in till oss en sommarkväll förra året, flyttade ju dagen där på vidare till dem och lever nu livet med ett gäng hönor i deras stall. Zelma och Casper lekte lite tillsammans men Zelma hade en riktig ramlardag och föll tre gånger och blödde från överläppen två av de gångerna, ajajaj.

Igår morse sa Zelma "göjt" flera gånger när jag sa att jag stod och gjorde gröt till henne och när jag frågade om hon ville ha smör på sin smörgås sa hon "mö". Fantastiskt! Hon säger ju "titta", "titta dä", "taa" (tack), "me" (mer), "mamma", "pappa" och "vovvov" (ihop med tecknet för hund på teckenspråk) än så länge, men nu kanske det är en utökning av språkförrådet på gång. Tillbaka till frukosten, så åt hon sen upp nästan all sin frukostgröt själv. Men oj vilket kladd det blev! Jag fick verkligen öva mina kladdtålmodsnerver. Fast Zelma var nöjd och jag också i slutändan. Under dagen fick vi besök av Stina och Hanna och till lunch anslöt även Jenny en timma. Hanna och Zelma bråkade jättemycket första halvan av dagen, riktiga "cat fights". De slet och drog i varandra och skrek. Men efter att de ätit lunch lugnade de ner sig och var sen kramgoa vänner igen.

I morse när jag gjorde mig i ordning satt Zelma på badrumsgolvet med sin docka i famnen och vaggade den till musiken som spelades från hennes musiklarv, så gulligt! Vid 11-tiden kom Malin och Jakob. Det hade snöat under natten och morgonen och Malin hjälpte mig att skotta medan barnen lekte i snön. Tack kära vän! När skottningen var avklarad packade vi ner barnen i var sin pulka och gick till ICA. Där somnade Zelma i kundvagnen och fick sig således en obekväm power nap.

Sedan ett par dagar tillbaka har vi övat Zelma på att säga "tack" efter maten och göra teckenspråkstecknet för det ordet samtidigt och ikväll när hon fått middag så sa hon "taa" och gjorde tecknet! Helt otroligt vad snabbt de små liven lär sig ny saker.

3 januari - Robert hängde upp ett trådigt trapperi i dörröppningen till vårt gästrum. Det tyckte Zelma var väldigt intressant.


4 januari - Zelma visar sig från sin starkaste sida.


4 januari - Zelma leker mycket med sitt lilla slott. Vänder, vrider, drar och bär på det. Här visar hon tydligt att hon inte vill bli störd i sitt lilla hem när hon mumsar på några russin.















5 januari - Zelma och Jakob i full vintermundering.




















5 januari - Jakob, Zelma och Malin utanför ICA Maxi.
















5 januari - En trött Zelma.















5 januari - Jakob och Zelma äter varandras lunch.













5 januari - Svårväckt efter eftermiddagsluren. Kolla in ansiktsuttrycket, sååå likt Robert!
















Inga kommentarer: